Dobitna kombinacija
Iskoristite prednosti kombinovanja namirnica da sačuvate svoje zdravlje...
Ono što je započelo kao ćaskanje na prazničnoj zabavi, završilo se pravim otkrovenjem. Priča počinje pre šest godina opuštenim razgovorom dva naučnika Rutgers Univerziteta, dr Sci Alana Kunija i dr sci Džordža C. Vagnera. Oba istraživača su se bavila izučavanjem pozitivnog uticaja kofeina na zdravlje, ali iz različitog ugla. “Ja sam proučavao efekte kofeina na Parkinsonovu bolest,” kaže Vagner, “dok je on ispitivao uticaj zelenog čaja na zaštitu od raka kože”.
Od tog trenutka, njih dvojica su odlučili da ujedine snage i znanje. Rezultat ove saradnje je iznenađujuće otkriće da kombinacija kofeina i vežbanja može da vas zaštititi od raka kože.
Ovo je samo jedan od pet moćnih parova koje smo otkrili za vas. U daljem tekstu videćete kako jednostavni dodaci vašoj ishrani mogu biti od izuzetnog značaja za zdravlje.
Riba + Brokoli
Korist: zadajte dvostruki udarac malignim bolestima.
Naučne činjenice: Tuna i veliki list sadrže selen, mineral koji podiže nivo enzima tioredoksin reduktaze 1 (TR-1), a koji štiti od pojave raka. Slično tome, brokoli sadrži sulforafan hemijsko jedinjenje koje, takođe, povećava nivo TR-1. Kada su britanski istraživači kombinovali ove dve namirnice, uočili su da je efekat na usporenje rasta malignog tumora 13 puta veći nego kada se svaka od njih koristi pojedinačno. Naučnici veruju da porast koncentracije selena u ćeliji povećava sposobnost sulforafana da podigne nivo enzima TR-1.
Praktična uputstva: Redovno jedite meso sa povrćem. Osim ribe, govedina, ćuretina, brazilski orasi i pečurke takođe su odličan izvor selena. Naravno, i izbor povrća je raznovrsan: brokoli, karfiol, kupus, prokelj - svi imaju visok sadržaj sulforafana.
Salsa + Avokado
Korist: Zdrava hrana ne mora biti bezukusna.
Naučne činjenice: Povrća živih boja (koja se često koriste u salatama i sosovima) bogata su karotenoidima, moćnim biljnim pigmentima koji smanjuju rizik od pojave raka, srčanih oboljenja i katarakte. Međutim, slabo je poznato da se prava korist od ovih jedinjenja može izvući samo ako se uzimaju sa mastima. Naučnici su Univerziteta utvrdili su da konzumiranje salate sa dodatkom pola avokada povećava apsorpciju beta-karotena (karotenoid iz šargarepe) i luteina (karotenoid iz spanaća), za 5 do 10 puta, u odnosu na uzimanje salate bez ovog voća. A ako jedete avokado sa salsom (meksički sos od paradajza, luka i feferona) apsorpcija likopena (karotenoid iz para dajza) povećaće se 5 puta.
“Masne kiseline su neophodne za rastvaranje karotenoida u crevima,” kaže autor studije dr sci Stiv Švarc. “Osim toga, lipidi su neophodni za formiranje lipoproteina koji transportuju karotenoide krvotokom.”
Praktična uputstva: Svaki put kada jedete obojeno povrće, bilo sveže ili kuvano, jedite ga sa mastima. Naravno, to ne mora biti avokado. “Tridesetak grama sira, dva parčenceta maslaca ili dve supene kašike preliva za salatu imaće isti efekat”, kaže Švarc.
Orasi + Pivo
Korist: I u kafiću možete smanjiti rizik od srčanog udara.
Naučne činjenice: Brojna istraživanja su pokazala da orasi povećavaju nivo HDL (dobrog) holesteroloa, a smanjuju nivo LDL (lošeg) holesterola. Sa druge strane, smatra se da alkohol “razređuje” krv, sprečavajući stvaranje krvnih ugrušaka koji bi mogli ugroziti krvotok u srcu. Osim toga, švedski istraživači su otkrili da masti i biljna vlakna iz oraha usporavaju apsorpciju alkohola u krvotok. Najbolji efekat se postiže ako se jede petnaestak minuta pre prve zdravice.
Praktična uputstva: Umerenost je ključ uspeha. Dokazano je da 90 do 100 grama oraha, uz jednu do dve čaše vina ili piva dnevno, smanjuje rizik od od srčanih oboljenja, a ne dovodi do povećanja telesne težine.
Beli luk + Mirođija
Korist: Obe namirnice sprečavaju pojavu bolesti, a neće vam trebati ni osveživač daha.
Naučne činjenice: Mirođija, kao i beli luk, sadrži aktivna jedinjenja koja pomažu u sprečavanju pojave raka, navode istraživači sa Univerziteta u Teksasu. Zapravo, ove supstance blokiraju ćelije raka na različite načine, tako da se zapravo nadopunjuju. Međutim, anetol (aktivna sastojak iz mirođije) ima još jedno korisno svojstvo: pomaže u neutralisanju neprijatnog zadaha od belog luka. Japanski istraživači su otkrili da anetol povećava lučenje pljuvačke, koja sprečava preveliko razmnožavanje mikroorganizama u usnoj duplji i ispira sumporna jedinjenja neprijatnog mirisa koja se oslobađaju iz belog luka.
Praktična uputstva: Da bi vam jela bila zdravija, dodajte im beli luk i seme mirođije koje sadrži više anetola nego listovi. Sledećom mešavinom možete začiniti različite vrste mesa, govedinu, piletinu i svinjetinu:
1 supena kašika semena mirođije
2 sitno seckana češnja belog luka
2 kafene kašike morske soli
2 kafene kašike izmrvljenog crnog bibera
Seme mirođije prospite po ravnoj, tvrdoj podlozi i izmrvite koristeći dno veće šerpe. Isitnjene semenke pomešejte sa ostalim sastojcima i ovom mešavinom premažite meso pre pečenja na roštilju ili u rerni.
Kofein + Vežbanje
Korist: Iskoristite pauzu na poslu da otrčite na kafu, tako se možete zaštititi od raka kože.
Naučne činjenice: U eksperimenu naučnika Rutgers Univerziteta, miševima koji su imali opekotine od Sunca, dato je da piju vodu obogaćenu kofeinom, a zatim su stavljani na točak za trčanje. Rezultat je bio smanjenje učestalosti raka kože. Ispostavilo se da kofein i fizički napor ubrzavaju odumiranje oštećenih ćelija kože, pre nego što dožive malignu transformaciju. Međutim, kada se ova dva faktora kombinuju, efekat nije samo kumulativan već eksponencijalan. U ovom slučaju, glodari koji su i pili vodu sa kofeinom i trčali, imali su za dve trećine manje oštećenih ćelija od onih koji su samo trčali ili samo pili kofein.
Praktična uputstva: Da biste i vi imali koristi od istraživanja, naučnici savetuju da popijete jednu do dve šolje kafe posle vežbanja.
- kraj -